Dieta i odżywianie

Verasport Łódź (+48) 784 995 975

13.09.2017

Czy słodzik to dobre zastępstwo cukru?

Osoby obracające się w kręgu „healthy lifestyle” wiedzą jakie spustoszenie cukier wprowadza do organizmu. Cukier to najgorszy wróg wysportowanej sylwetki. Dlatego często szukamy zastępników. Jednak czy są one takie bardzo zdrowe? Na rynku znajdziemy słodziki stołowe w postaci sypkiej, płynnej i drażetek.


Słodziki naturalne i sztuczne substancje słodzące


Na sklepowych półkach możemy znaleźć słodziki naturalne o niskiej kaloryczności i niskim indeksie glikemicznym np.:

  • Stevia – naturalny słodzik roślinny, ma zero kalorii, nie powoduje próchnicy, nie podnosi poziomu cukru we krwi
  • Erytrytol – najzdrowszy „zamiennik” cukru; nie jest metabolizowany przez organizm – zostaje wydalany z moczem, nie powoduje próchnicy, bardzo niski indeks glikemiczny, nie powoduje wzdęć i biegunek
  • Ksylitol (cukier brzozowy) – 40% mniej kalorii niż cukier, ułatwia przyswajanie minerałów, redukuje wydzielanie insuliny,
  • Inulina – mniej słodka od zwykłego cukru, ale też mniej kaloryczna 150kcal/100g; ma właściwości lekko przeczyszczające, powoduje obniżenie złego cholesterolu LDL
  • Cukier palmowy - pochodzący z soku palmy kokosowej, ma niski indeks glikemiczny, lekki posmak toffi i karmelu, zawiera witaminy grupy B i wiele minerałów

 

Jakie inne substancje słodzące można spotkać?


Popularnymi substancjami słodzącymi sztucznymi są również: aspartam (E 951), sorbitol (E 420), cyklaminiany (E 952), sacharyna (E 954), acesulfam K (Ace K / E 950).

  • Sorbitol - Oprócz właściwości słodzących dodawany jest do produktów spożywczych, jako środek utrzymujący wilgotność i zapobiegający krystalizacji; w większych ilościach może powodować wzdęcia i biegunki
  • Aspartam –prawie 200 razy słodszy od cukru; znajdziemy go praktycznie wszędzie; napoje gazowane i izotoniczne, wody smakowe, gumy do żucia, niskokaloryczne desery, galaretki, ciastka, niektóre jogurty, produkty typu „light” oraz tych, których nie postrzegamy zazwyczaj w pierwszej chwili jako słodkie, np. ketchupy, wybrane sosy lub marynaty - w nadmiarze wpływa na rozwój komórek rakotwórczych, częste bóle i zawroty głowy, nudności, problemy z pamięcią oraz bezsenność. Poza tym z powodu aspartamu mogą wystąpić problemy ze wzrokiem i oddychaniem, szumy w uszach oraz bóle stawów; plus taki, że nie powoduje próchnicy.
  • Acesulfm K – niekaloryczny, może wywoływać problemy żołądkowe, problemy z centralnym układem nerwowym, bóle głowy, zaburzenia pracy wątroby i nerek, oraz problemy ze wzrokiem.

Wszystkie sztuczne słodziki spożywane w nadmiarze skutkują pogorszeniem się zdrowia, może i pomogą w redukcji tkanki tłuszczowej, ale też mogą być przyczyną poważnych chorób. Zwrócimy uwagę, że jedzenie które spożywamy jest już „nafaszerowane” chemią, a my sobie jeszcze tylko tego dokładamy.


Zamiast słodzików lepiej zjeść owoc, a gdy najdzie nas ochota na słodkie zapić to pragnienie wodą, a nie litrową colą zero. Badania pokazują, że tak naprawdę spożywanie różnych rodzajów słodzików wpływa na zwiększenie łaknienia przez co sięgamy po inne proste węglowodany, które to szybko odłożą się w naszych boczkach.

 

Jesteśmy tym co jemy więc nie bądźmy tani, szybcy i SZTUCZNI(e) słodcy.


Autor wpisu:
Klaudia Duś
ŁÓDŹ, SIEWNA 15
(+48) 784 995 975
FitProfit Benefit OkSystem

Projekt i wykonanie Hiarte

Vera-Sport - hala sportowa
Siewna 15 Łódź, 94-250
Telefon: 42 253 28 44