Klub

Verasport Łódź (+48) 784 995 975

28.12.2016

Pierwsze kroki na siłowni - jak zacząć?

Zacznę chodzić na siłownię! ? postanowienie noworoczne większości Polaków lub osób zamierzających regularnie ćwiczyć od przysłowiowego ?poniedziałku?. Jednak, gdy już podejmiesz decyzję i staniesz u progu drzwi klubu powinieneś pamiętać o kilku podstawowych rzeczach.

 

Przede wszystkim pamiętaj, że termin siłownia jest już mocno nieaktualny. Współczesne kluby fitness to nie tylko ciężary. To mnóstwo nowoczesnych urządzeń, dopasowanych do różnych celów, planów i sposobów treningu. Po pierwsze WYBIERZ KLUB, która będzie spełniać Twoje oczekiwania. Kieruj się dostępnością nowoczesnego sprzętu, wyposażeniem obiektu, przestrzenią, kawiarnią ze zdrowymi przekąskami, jak i innymi dodatkowymi możliwościami. Wybieraj miejsce, w którym panuje przyjazna atmosfera, a trenerzy i instruktorzy chętnie służą pomocą i swoją wiedzą, dzięki temu Twój trening zyska na jakości, a czas spędzony w klubie nie będzie stracony.

 

Przychodząc pierwszy raz na siłownię NIE BÓJ SIĘ ZADAWAĆ PYTAŃ. Kto pyta nie błądzi!? Trenerzy dyżurujący zaprezentują Ci jak wykonywać poprawnie ćwiczenia oraz nauczą obsługi maszyn, co pozwoli uniknąć kontuzji oraz zapobiegnie bezsensownemu miotaniu się między różnymi maszynami czy ciężarami. 

 

Zanim zaczniesz trenować, musisz OKREŚLIĆ swoje CELE TRENINGOWE. Zależy Ci na utracie tkanki tłuszczowej, kształtowaniu sylwetki, zwiększeniu siły a może marzysz o wzroście masy mięśniowej? Pierwsze kroki warto stawiać z doświadczonym trenerem, który będzie umiał pokierować Tobą na początku Twojej przygody z treningiem siłowym. Taki trener doskonale dobierze odpowiedni zestaw ćwiczeń. Nie poddawaj się, jeśli po kilku treningach nie zobaczysz postępów. Słuszne jest stwierdzenie, iż nie przytyłeś w jedną noc, tak więc nie oczekuj, że schudniesz w jeden dzień ;)

 

Należy pamiętać, że pierwsze treningi powinny być wprowadzające i z nieco mniejszym ciężarem, po to, aby przygotować mięśnie i stawy do ciężej pracy w kolejnych etapach. ?Najpierw technika, później ciężar?. OPANOWANIE TECHNIKI poprawnie wykonywanych ćwiczeń nie jest takie łatwe jak się każdemu wydaje. Potrzeba czasu oraz regularnego trenowania, aby pewne nawyki weszły w krew. Kluczowym elementem jest też ODDYCHANIE. W czasie, gdy opuszczasz ciężar staraj się nabierać powietrze, zaś, kiedy go podnosisz wypuszczaj. Ten trik zdecydowanie ułatwi Ci pracę nad techniką.

 

TRENUJ Z GŁOWĄ! Nie porównuj się do osób, które ćwiczą na siłowni kilka miesięcy czy nawet lat. Dobieraj ciężar według własnych możliwości i predyspozycji, nie sugeruj się tym, ile nakładają na sztangę osoby obok. Nie ulegaj presji otoczenia, tylko realizuj własne cele. Ale staraj się też, aby cała sesja treningowa nie stała się bezproduktywnym ?machaniem? sztangielką.

 

Początkowo trenuj 3 razy w tygodniu, a po każdym treningu wykonuj kilka ćwiczeń rozciągających mięśnie i stawy, które były trenowane w danym dniu. STRETCHING jest niezwykle ważny, ponieważ zmniejsza ryzyko kontuzji, rozciąga i uelastycznia mięśnia, jak również zwiększa mobilność stawów. Nie zapominaj też o REGENERACJI! W wielu przypadku, początkujący myślą, że więcej znaczy lepiej. Błąd! Mięśnie potrzebują odpoczynku, aby mieć szansę na wzrost i nabranie siły.

 

Każdy Twój trening powinien rozpocząć się od krótkiej, trwającej od 5 do 10 minut ROZGRZEWKI. Jest to fundament tego, żeby przygotować organizm do długotrwałego wysiłku oraz aby zapobiec kontuzji. W rozgrzewce powinny znaleźć się ćwiczenia aerobowe (bieżna, rowerek, ergometr wioślarski czy orbitrek) oraz ćwiczenia gibkości ciała (skłony, skręty tułowia, wymachy ramion czy krążenia).

 

Przychodząc do klubu pamiętaj o:

  • stroju treningowym (koszulka, spodenki, buty sportowe), który nie będzie krępował Twoich ruchów w czasie treningu,
  • rękawicach do treningu, zapobiegną powstaniu odcisków,
  • butelce wody lub napoju izotonicznym, nie energetycznym! W czasie treningu będziesz się pocił, odwadniał swój organizm i tracił elektrolity, które muszą zostać uzupełnione. Odwodnienie to: spadek koncentracji, wydolności a nawet halucynacje. Dobrym rozwiązaniem jest dodanie soku ze świeżo wyciśniętej cytryny, dzięki czemu elektrolity będą uzupełnianie na bieżąco,
  • płynie pod prysznic, szamponie, klapkach oraz 2 ręcznikach (jeden będzie Ci służył do ćwiczeń)

 

Kilka ważnych wskazówek dla początkujących:

  • ćwicz sumiennie,
  • zadbaj o zdrowe nawyki żywieniowe, bez nich nawet najlepszy trening na da Ci oczekiwanych rezultatów,
  • lepszy krótki trening niż żaden,
  • nie szukaj wymówek,
  • nie poddawaj się już na początku drogi,
  • zaakceptuj własne wzloty i upadki,
  • każdy kiedyś zaczynał, nawet Ci ?najwięksi?,
  • ZACZNIJ DZIAŁAĆ i RUSZAJ DO KLUBU!
     

Autor wpisu:
Marta Dudzińska

 Trener EMS, dyplomowany OM instruktor fitness (aerobik, body, step), trener osobisty, instruktor rekreacji ruchowej o specjalności taniec, choreograf grup mażoretek oraz instruktor zajęć na trampolinach. Miłośniczka aktywnego trybu życia i zdrowego odżywiania.

ŁÓDŹ, SIEWNA 15
(+48) 784 995 975
FitProfit Benefit OkSystem

Projekt i wykonanie Hiarte

Vera-Sport - hala sportowa
Siewna 15 Łódź, 94-250
Telefon: 42 253 28 44